Disediakan oleh:
Ustaz Dr.Udah Mohsin
Ustaz Dr.Udah Mohsin
بسم الله
الرحمن الرحيم
ORANG YANG SOLAT DALAM KEADAAN MASBUQ KETIKA TAKBIRATUL IHRAM
WAJIBLAH KE ATASNYA DALAM KEDAAN BERDIRI TEGAK
Masbuq ialah Orang yang tidak mendapatkan masa yang sempat membaca
fatihah bersama imam.
)حاشية البجيرمي على شرح المنهج 1 /
341):
Contohnya, makmum yang mendapati imamnya telah ruku`, maka apabila
dia hendak solat berimamkan kepada imam yang sedang rukuk itu, wajib ke atasnya
ketika bertakbiratul ihram dalam keadaan berdiri tegak. Ini ialah kerana orang
yang mampu berdiri wajib ke atasnya solat fardu dengan keadaan berdiri..
Dalilnya:
عَنْ عِمْرَانَ بْنِ حُصَيْنٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: كَانَتْ
بِي بَوَاسِيرُ، فَسَأَلْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ عَنِ
الصَّلاَةِ، فَقَالَ: «صَلِّ قَائِمًا، فَإِنْ لَمْ تَسْتَطِعْ فَقَاعِدًا، فَإِنْ
لَمْ تَسْتَطِعْ فَعَلَى جَنْبٍ»
Bermaksud: Daripada `Imran bin Husayn r.a.
katanya: Adalah bagiku penyakit buasir, lalu aku bertanya Nabi s.a.w. mengenai
solat, jawab Baginda: Hendaklah engkau solat dalam keadaan berdiri, maka jika
engkau tidak mampu, solatlah dalam keadaan duduk, maka jika engkau tidak mampu,
solatlah dalam keadaan mengiring.
Nas di atas menunjukkan bagi orang yang mampu
berdiri wajib ke atasnya solat fardu dengan berdiri.
Setelah seseorang itu berdiri tegak maka dia
hendaklah takbiratul ihram. Sabda
Rasulullah s.a.w.
إِذَا قُمْتَ إِلَى
الصَّلاَةِ فَكَبِّرْ،
Bermaksud: Apabila engkau berdiri untuk menunaikan
solah maka engkau hendaklah bertakbir. Maksud takbir di sini ialah takbiratul ihram.
Hadith ini menunjukkan takbiratul ihram itu dilakukan dalam keadaan berdiri.
Dari nas-nas di atas
menunjukkan: Hadith yang pertama, bagi orang yang mampu solat dengan berdiri
dia hendaklah solat dengan berdiri. Manakala Hadith yang kedua menunjukkan:
Setelah seseoarang itu berdiri maka permulaan solatnya ialah takbiratul ihram.
Oleh itu takbiratul ihram itu hendaklah dilakukan dengan keadaan berdiri tegak.
Lepas dia bertakbiratul ihram dengan keadaan berdiri tegak barulah dia mengikut imam.
Dalam masalah ini Imam
al-Nawawi berkata dalam kitabnya, al-Majmu`: Bagi makmum yang masbuq dan
mendapati imamnya sedang ruku` dia wajib melafazkan takbirtul ihram dalam semua
huruf-hurufnya dalam kedaan berdiri. (Al-Majmu`t.t, 3: 237).
Sama dengan ruku` ialah yang selepasnya seperti sujud.
Dari keterangan-keterangan di
atas: Seseorang yang masbuq yang medapati imam bagi solat tersebut sedang ruku`
dan yang selepasnya dia hendaklah memulakan takbiratul ihramnya dengan sampurna
dalam keadaan berdiri tegak. Setelah
selesai, barulah dia ruku` atau yang selepasnya mengikut imam.
Orang yang sedang berjalan
menuju kepada imam dan sambil bertakbiratul ihram, tidak sah takbiratul ihramnya
dan tidak sah solatnya. Begitu juga orang yang belum menyampurnakan takbiratul
ihramnya dalam keadaan berdiri tegak, dia terus ruku` tadak sah takbiratul
ihramnya yang menjadikan tidak sah solatnya.
Seseorang yang mengerjakan
solat itu apabila dia dapat ruku` bersama-sama imam dengan kadar tuma’ninah
maka dia dikira mendapa rakaat. Kadar sekurang tuma’ninah pada ruku`
sebagaimana yang dikatakan oleh Imam al-Nawawi ialah:
وَأَقَلُّهَا أَنْ يَمْكُثَ فِي هَيْئَةِ الرُّكُوعِ حَتَّى تَسْتَقِرَّ أَعْضَاؤُهُ
وَتَنْفَصِلَ حَرَكَةُ هُوِيِّهِ عَنْ ارْتِفَاعِهِ مِنْ الرُّكُوعِ وَلَوْ جَاوَزَ
حَدَّ أَقَلِّ الركوع بلا خلاف
المجموع شرح المهذب (3 / 409):
Sekurang-kurangnya, seseorang
itu berada pada keadaan ruku`, sehingga tetap anggota-anggotanya, dan bercerai
pergerakan turun dengan pergerakan naik dari ruku`, sekalipun dia melebihi kadar
sekurang-kurangnya ruku`.
Sama-sama kita mengambil
perhatian dalam hal ini supaya solat kita sah dan diterima Allah s.a.w
SUNAT-SUNAT YANG BOLEH MENYALAHI IMAM DAN YANG TIDAK BOLEH MENYALAHI IMAM
Imam al-Nawawi menyebut dalam
al-Majmu` : Jika imam meninggalkan sunat maka jika makmum melakukannya
membawa kepada tertinggal yang sangat, seperti sujud tilawah dan tasahhud awal
tidak harus makmum melakukannya, jika makmum melakukannnya batal solatnya.
Walau bagaimana pun makmum boleh mufaraqah untuk melakukannya.
Jika imam meninggalkan sujud sahwi atau salam yang
kedua maka makmum boleh melakukannya kerana makmum melakukannya setelah selesai
mengikut imam.
Jika makmum melakukan perkara
sunat itu tidak membawa kepada tertinggal yang sangat, seperti imam meninggalakan
duduk istirahah maka makmum boleh melakukannya. Imam al-Nawawi berkata lagi:
Menurut sahabat-sahabat kami: Kerana menyalahi padanya hanya sedikit.
Imam al-Nawawi berkata lagi:
Mereka (ulama-ulama dalam mazhab al-Shafi`i) berkata: Tidak mengapa makmum menyalahi
imam dalam qunut jika ditinggalkan oleh imam, dan makmum boleh mendapatkan imam
dalam tempoh yang hampir dengan bahawa makmum mendapatkan imam dalam sujud
pertama.
المجموع شرح المهذب (4 / 240):
Dalam Kitab Matla` al-Badrayn
mengenai sunat-sunat yang boleh menyalahi imam dan yang tidak boleh menyalahi
imam, ada dinyatakan dengan lebih jelas.
Sujud tilawah
Wajib mengikut imam pada
membuat dan meniggalkannya. (Matla` al-Badrayn, halaman 42)
Maksudnya: Sujud tilawah,
jika imam membuatnya maka makmum wajib membuatnya, dan jika imam
meninggalkannya maka wajib bagi makmum meninggalkannya.
Sujud sahwi
Wajib mengikut imam pada
membuatnya, tidak pada meninggalkan. Maka jika imam meninggalkannya sunat bagi
makmum sujud setelah imam memberi salam dan sebelum makmum memberi salam.
(Matla` al-Badrayn, halaman 42). Jika imam membuatnya maka makmum wajib
membuatnya.
Tasahhud awal
Wajib makmum mengikut imam
pada meninggalkannya, tidak wajib bagi makmum mengikut pada membuatnya. Jika
imam meninggalkannya wajib bagi makmum meninggalkannya. Jika imam membuatnya
harus bagi makmum meninggalkannnya dan berdiri dia dengan sengaja. (Matla`
al-Badrayn, halaman 42)
Qunut
Tidak wajib mengikut imam
pada membuatnya dan tidak wajib ikut imam pada meninggalkannya.
Maka jika diperbuat oleh imam
harus bagi makmum meninggalkannya dan dia terus sujud dengan sengaja. Jika
ditinggalkannya oleh imam sunat bagi makmum membutnya jika dia boleh
mendapatkan imam pada sujud yang pertama. Harus bagi makmum membuatnya jika dia
mendapatkan imam pada duduk di antara dua sujud. Ditegah membuatnya jika dia
mendapatkan imam pada sujud kedua.
(Matla` al-Badrayn, halaman 42).
والحمد لله رب العالمين
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه اجمعين.