بسم الله الرحمن الرحيم
Dr. Udah bin Mohsin.
Masjid al-Istiqamah, Sg Merab Luar.
Masjid al-Istiqamah, Sg Merab Luar.
PUASA ADALAH PERISAI YANG MENEGAH DARI DOSA DAN MENEGAH
DARI API NERAKA
Renungi Hadith di bawah
ini:
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ
وَسَلَّمَ، قَالَ: " الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلاَ يَرْفُثْ وَلاَ يَجْهَلْ، وَإِنِ
امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ: إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ "
(صحيح البخارى، كتاب الصوم، باب فضل الصوم)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. bahawa Rasulullah s.a.w.
bersabda: Puasa itu adalah perisai, maka oleh itu orang yang berpuasa janganlah
dia melakukan al-rafas dan janganlah dia melakukan perbuatan orang
jahil, dan jika ada seseorang yang hendak bergaduh dengannya atau memakinya
maka katalah: Aku berpuasa, sebanyak dua kali.
Maksud: “Puasa itu perisai” Imam al-Nawawi berkata: Maknanya ialah
puasa itu perisai, menegah dari al-rafath, menegah dari dosa-dosa dan
menegah dari api neraka. شرح النووي على مسلم (8
/ 30)
Maksud: “al-rafath” Menurut al-Hafiz Ibn Hajar ia adalah
digunakan untuk perkataan yang keji, untuk jimak dan yang sebelumnya dan
mungkin juga untuk yang lebih umum dari itu. (Fath al-Bari, 4: 104).
Penjelasan “janganlah dia melakukan perbuatan orang jahil” (وَلاَ
يَجْهَلْ،). Seperti memekik-mekik, melaung dan yang
seumpamanya. Imam al-Qurtubi berkata: Ini bukan bererti, perbuatan-perbuatan
ini harus dilakukan pada hari tidak berpuasa, tetapi maksudnya ialah pada hari
berpuasa lebih kuat tegahannnya. (Fath al-Bari, 4: 104).
Maksud “dan jika ada seseorang yang hendak bergaduh dengannya atau
memakinya maka katalah: Aku berpuasa. Menurut al-Hafiz Ibn Hajar: Maksudnya
jangan mengikut perbuatannya tetapi memadai dengan berkata: Aku berpuasa. (Fath
al-Bari, 4: 104).
Maksud: “maka katalah: Aku berpuasa” Adakah perkataan ini ditujukan
kepada orang itu atau dia berkata kepada dirinya? Menurut Imam al-Mutawalli dan
imam-imam yang lain adalah kepada dirinya sendiri. Manakala menurut Imam
al-Nawawi dalam kitab al-Azkar ia adalah untuk orang itu, dalam kitab Sharh
al-Mudhadhab beliau menyebut kedua-duanya baik. Berkata dengan lidah adalah
lebih kuat dan jika dia melakukan kedua-duanya adalah lebih baik. Kata Imam
al-Ruyani Jika puasa itu untuk Ramadan dia hendaklah berkata dengan lidahnya
dan jika yang lain dari bulan Ramadan dia berkata kepada dirinya. Menurut Ibn
al-`Arabi (seorang orang ulamak besar Hadith) tempat berlaku khilaf adalah pada
puasa sunat, adapun pada puasa fardhu maka dia hendeaklah berkata dengan
lisannya. (Fath al-Bari, 4: 105).
Faedah perkataan “ Aku berpuasa”
إِنِّي صَائِمٌ Perkataan itu boleh
menegah orang itu dari meneruskan perbuatannya, tetapi jika orang itu
meneruskan perbuatnnya dia hendaklah mempertahankan dirinya dengan cara yang
paling ringan (بالأخف فالأخف), tetapi jika orang
itu hanya memaki maka jangan ikut yang dilakukannya, tetapi memadai dengan
berkata “ aku berpuasa”. (Fath
al-Bari, 4: 105).
Berpandukan kepada Hadith di atas sebagaimana yang telah
disyarahkan oleh ulamak-ulamak besar di atas, bahawa puasa itu adalah merupakan
perisi yang menegah orang yang berpuasa itu dari melakukan dosa, dengan itu
puasa itu menjauhkan pelakunya dari api neraka.
Orang yang berpuasa jangan sekali-kali melakukan jimak diwaktu
siang hari. Janganlah sekali-kali diwaktu malamnya dia pergi ke tempat-tempat
maksiat, berzina, minum arak dan lain-lain. Orang yang berpuasa hendaklah
menjauhi mengumpat, mencerca, membatu api dan lain-lain. Orang yang berpuasa
juga hendakaklah menjauhi dari memekik, melolong, bercakap kasar dan lain-lain.
Seterusnya orang yang berpuasa hendaklah mejauhi segala perkara yang
bertentangan dengan syarak. Ini bukan bererti perkara yang dilarang oleh syarak
itu boleh dilakukan pada ketika tidak berpuasa tetapi maksudnya ialah ketika
berpuasa tegahannya adalah lebih kuat lagi. Jika ada orang yang hendak meggaduhinya
atau memakinya dia hendaklah berkata: Aku berpuasa.
Sama-sama kita berdoa kepada Allah agar Allah menerima puasa kita,
Allah menjauhkan kita dari api nereka dan terus memasukkan kita ke dalam
syurga-Nya.
SESIAPA YANG TIDAK MENINGGALKAN PERKATAAN DUSTA, BAHKAN
MELAKUKANNYA MAKA ALLAH TIDAK BERHAJAT KEPADA PUASANYA
Renungi Hadith di bawah
ini:
عَنْ
أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللهُ
عَلَيْهِ وَسَلَّمَ: «مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالعَمَلَ بِهِ، فَلَيْسَ
لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
(صحيح البخارى، كتاب الصوم، باب من لم يدع قول الزور والعمل به فى
الصوم)
Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. katanya: Rasulullah
s.a.w.bersabda: Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta bahkan
melakukannya maka tiadalah bagi Allah hajat pada bahawa dia meninggalkan
makanan dan minumannya.
Maksud: “maka tiadalah bagi Allah hajat pada bahawa dia
meninggalkan makanan dan minumannya”
Al-Hafiz Ibn Hajar dalam kitabnya Fath al-Bari memetik
pendapat-pendapat ulamak mengenainya:
Pertama, Ibn Battal berkata: Ini bukan bermakna bahawa dia
meninggalkan puasanya, tetapi perkataan itu adalah sebagai menakutkan. Maksud
perkataan itu ialah Allah tidak menghendaki puasanya.
Kedua, Ibn al-Munayyir berkata: Ia adalah menunjukkan kepada tidak
diterima. Bermaksud puasa yang disertai dengan pendustaan ditolak oleh Allah,
yang diterima ialah puasa yang selamat darinya.
Ketiga, Ibn al-`Arabi ( seorang ulama besar dalam Hadith) berkata:
Kandungan Hadith ini, orang yang melakukan perkara itu tidak diberi pahala pada
puasanya. Bermakna bahawa pahala puasa tidak boleh mengganti, berbanding dengan
dosa berdusta dan apa yang disebut bersamanya (iaitu perkataan yang keji
(al-rafth) dan perbutan yang dilakukan oleh orang jahil (yajhal). Ini disebut
dalam Hadith sebelumnya.
Keempat, al-Baydawi berkata: Bukanlah maksud pensyariatan puasa
itu semata-mata lapar dan dahaga sahaja, bahkan mesti dikuti dengan mengalahkan
sahwat dan menundukkan nafsul Ammarah dia bawah nafsul Mutmainnah. Jika tidak
berlaku demikian Allah tidak melihatnya dengan penerimaan. (Allah tidak
menerima). Oleh itu perkataan “tiadalah bagi Allah hajat” adalah menunjukkan
Allah tidak menerima.
Dari Kenyataan ulamak-ulamak di atas dalam memahami Hadith di
atas, bahawa orang yang berpuasa
sedangkan dia berdusta, memperkatakan perkataan yang kotor dan keji (al-rafth)
serta melakukan perbuatan orang yang jahil seperti memekik melaung, ini disebut
oleh Imam al-Bukhari dalam Hadith yang sebelumnya, maka Allah tidak menerima
puasanya.
Seterusnya al-Hafiz Ibn Hajar menambah lagi: Berdalailkan dari
Hadith ini bahawa perbuatan-perbuatan ini (berdusta, memperkatakan perkataan
yang kotor dan keji (al-rafth), dan melakukan perbuatan orang yang jahil
seperti memekik melaung adalah mengurang puasa. Beliau seterusnya mengambil
pendapat al-Subki al-Kabir: Tujuan puasa pada asalnya adalah menahan diri dari
segala perkara yang ditegah, tetapi itu sukar, maka Allah memerintahkan untuk
menahan diri dari yang membatalkan puasa, dan memberi peringatan kepada orang
yang lalai supaya menahan diri dari perkara-perkara yang ditegah. Ini
diterangkan oleh Hadith diatas yang menjelaskan kehendak Allah s.w.t..
(Fath al-Bari 4: 117-118).
Dari keterangan-keterangan di atas maka seseorang yang berpusa
hendaklah menjauhi berdusta (al-kadhib), memperkatakan perkataan yang kotor dan
keji (al-rafath), dan melakukan perbuata orang yang jahil seperti memekik
melaung dan segala perkara yang dilarang oleh syarak. Kerana sekurang-kurangnya
perkara-perkara ini mengurangkan pahala puasa, atau terus ditolak puasanya
tanpa sebarang pahala, sekalipun puasanya sah, tidak kena qadha’.
Sama-samalah kita berusaha dan berdoa, agar Allah menerima puasa
kita dan memberi balasan dengan sebaik-baiknya yang tidak mengetahui balasan
itu kecuali hanya Dia sahaja.
وصلى الله على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه اجمعين.
والحمد لله رب العالمين