KELEBIHAN PUASA

Oleh Dr. Udah bin Mohsin

KELEBIHAN BERPUASA

Puasa itu banyak kelebihannya. Di antaranya:

Pertama
Puasa dan ketaqwaan
{ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183} [البقرة : 183]
Wahai mereka yang beriman difardhukan ke atas kamu puasa sebagaimana difardhukan ke atas mereka yang sebelum kamu, mudah mudahan kamu bertakwa.

Kedua.
Puasa sebagai perisai.
Sabda Rasulullah s.a.w.:

الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ
صحيح البخاري - (6 / 457)

Bermaksud: Puasa itu adalah perisai, oleh itu orang yang brpuasa itu janganlah dia melakukan perkara keji dan melakukan perbuatan orang jahil. Dan jika ada seseorang yang mengajaknya berbunuh atau memakinya maka hendaklah dia berkata: Bahawasanya aku berpuasa, sebanyak dua kali.
Dalam riwayat yang lain:

عَنْ جَابِرٍ عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّمَا الصِّيَامُ جُنَّةٌ يَسْتَجِنُّ بِهَا الْعَبْدُ مِنْ النَّارِ هُوَ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
مسند أحمد - (23 / 411)
تعليق شعيب الأرنؤوط : حديث صحيح بطرقه وشواهده وهذا إسناد حسن
مسند أحمد بن حنبل - (3 / 396)

Bermaksud: Daripada Jabir r.a. daripada Nabi s.a.w. sbdanya: Bahawasanya puasa itu adalah perisai, seseorang hamba iru menjadikannya perisai dari apai neraka. Puasa itu bagi-Ku dan Aku yang membalas dengan sebabnya.

Ketiga.
Memecahkan/mengurangkan syahwat.
Sabda Rasulullah s.a.w. :

يَا مَعْشَرَ الشَّبَابِ مَنْ اسْتَطَاعَ مِنْكُمْ الْبَاءَةَ فَلْيَتَزَوَّجْ وَمَنْ لَمْ يَسْتَطِعْ فَعَلَيْهِ بِالصَّوْمِ فَإِنَّهُ لَهُ وِجَاءٌ
صحيح البخاري - (15 / 496)

Bemaksud: Wahai orang muda! Sesiapa dari kalangan kamu yang mampu perbelanjaan nikah maka hendaklah dia berkahwin, dan sesiapa yang tidak mampu maka dia hendaklah berpuasa, maka bahawasanya puasa itu adalah pemutus/penghilang shwatnya.

Keempat.
Satu jalan dari jalan-jalan ke syurga dan satu pintu dari pintu-pintu syurga.
Sabda Rasulullha s.a.w.

عَنْ رَجَاءِ بْنِ حَيْوَةَ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو أُمَامَةَ الْبَاهِلِيُّ قَالَ
قُلْتُ يَا رَسُولَ اللَّهِ مُرْنِي بِأَمْرٍ يَنْفَعُنِي اللَّهُ بِهِ قَالَ عَلَيْكَ بِالصِّيَامِ فَإِنَّهُ لَا مِثْلَ لَهُ
سنن النسائي - (7 / 406)

Bermaksud: Daripada Raja’ bin Haywah katanya Abu Umamah al-Bahili berkata: Aku berkata, wahai Rasulullah! Suruhlah aku melakukan satu perkara yang Allah memberi manfat kepada aku denganya. Jawab Baginda: Engkau hendaklah berpuasa, maka bahawasanya puasa itu tiada bandingannya.

Nas di atas menunjukkan puasa itu merupakan satu cara untuk menghampirkan diri seseorang hamba kepada Tuhannya dan tiada bandingan sepertinya. Oleh itu Allah menjelaskan:

الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
صحيح البخاري - (6 / 457)
Puasa juga merupakan satu pintu dari pintu-pintu syurga.
Sabda Rasulullah s.a.w.:

إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُونَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ
صحيح البخاري - (6 / 461)

Bermaksud: Bahawasanya dalam syurga itu terdapat satu pintu yang dipangil al-rayyan, (menyegarkan), Pada Hari Kiamat mereka  yang berpuasa masuk dari pintu itu, selain dari mereka tiada seorang pun yang masuk darinya. Dipangil: Mana mereka yang berpuas? lalu mereka bangun, selain dari mereka tiada seorang pun yang masuk darinya. Apabila mereka telah masuk pintu itu dimangga maka tiada seorang pun masuk darinya.

Kelima.
Puasa akan memberi safaat kepada tuannya.
Sabda Rasulullah s.a.w.:

الصِّيَامُ وَالْقُرْآنُ يَشْفَعَانِ لِلْعَبْدِ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَقُولُ الصِّيَامُ أَيْ رَبِّ مَنَعْتُهُ الطَّعَامَ وَالشَّهَوَاتِ بِالنَّهَارِ فَشَفِّعْنِي فِيهِ وَيَقُولُ الْقُرْآنُ مَنَعْتُهُ النَّوْمَ بِاللَّيْلِ فَشَفِّعْنِي فِيهِ قَالَ فَيُشَفَّعَانِ
مسند أحمد - (13 / 375)
تعليق شعيب الأرنؤوط : إسناده ضعيف
مسند أحمد بن حنبل - (2 / 174)

Bermaksud: Puasa dan al-Quran Kedua-duanya memberi safaat kepada seseorang hamba pada Hari Kiamat. Puasa itu berkata: Wahai Tuhanku! Aku menegah dia dari makan dan mengikut  sahawatnya di waktu siang maka berilah aku memberi safaat kepadanya. Dan al-Quran berkata: Aku menegahnya dari tidur di waktu malam maka biarlah aku memberi safaat kepadanya, lalu kedua-duanya memberi safaat.

Keenam.
Puasa merupakan antara sebab penting bagi keampunan dosa dan penghapusan kejahatan.
Sabda Rasullah s.a.w.:

 فِتْنَةُ الرَّجُلِ فِي أَهْلِهِ وَمَالِهِ وَجَارِهِ تُكَفِّرُهَا الصَّلَاةُ وَالصِّيَامُ وَالصَّدَقَةُ
صحيح البخاري - (6 / 459)

Bermaksud: Kesalahan seseorang berkaitan dengan keluarganya, hartanya dan jirannya dihapuskan oleh sembahyang, puasa dan sedekah.

Ketujuh.
Pahala puasa tidak terikat dengan bilangan tertentu sebagimana amalan yang lain.
Sabda Rasulullah s.a.w. dalam hadith qudsi:

الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
صحيح البخاري - (6 / 457)

Bermaksud: Puasa itu bagi-Ku (Allah) dan aku yang membalas dengan sebabnya.
Sedangkan amalan-amalan yang lain dihadkan balasan pahalanya.
Sabda Raulullah s.a.w.:

الْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا إِلَى سَبْعِ مِائَةِ ضِعْفٍ وَالسَّيِّئَةُ بِمِثْلِهَا إِلَّا أَنْ يَتَجَاوَزَ اللَّهُ عَنْهَا
صحيح البخاري - (1 / 72)

Bermaksud: Satu kebaikan (dibalas) dengan 10 ganda sehingga kepada 700 ganda, sedangkan satu kejahatan (dibalas) dengan yang seumpamanya, kecuali Allah memberi kelepasan darinya.
Sebabnya ialah:

يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ
صحيح البخاري - (6 / 457)

Dia meninggalkan makan, minum dan syahwatnya kerana Aku. Puasa itu adalah untuk- Ku dan Aku yang membalasnya. Satu kebaikan itu dibalas dengan 10 yang seumpamanya.

Puasa juga merupakan ibadah yang panjang, iaitu Selama satu hari,
Puasa adalah perbuatan meninggalkan, bukan membuat. Tidak makan, tidak minum, tidak jimak.  Oleh itu ia merupakan sesuatu yang tidak nampak. Ia merupakan di antara hamba dengan Allah. Dalam bilik bersendirian, kenapa tidak makan?

Kelapan.
Bagi orang yang berpuasa terdapat dua kegembiraan. Ketika berbuka dan ketika bertemu dengan Tuhannya.
Sabda Rasulullah:

لِلصَّائِمِ فَرْحَتَانِ يَفْرَحُهُمَا إِذَا أَفْطَرَ فَرِحَ وَإِذَا لَقِيَ رَبَّهُ فَرِحَ بِصَوْمِهِ
صحيح البخاري - (6 / 474)

Bermaksud:  Bagi orang yang berpuasa ada dua kegembiraan yang dibergembira denganya. Apabila dia berbuka dia bergembira, dan apabila dia bertemu dengan Tuhannya dia bergembira dengan sebab puasanya.

Kesembilan.
Bau busuk mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah dari dari minyak kasturi yang paling wangi.

لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ
صحيح البخاري - (6 / 474)
Bermaksud: Bau busuk mulut orang yang berpuasa adalah lebih baik di sisi Allah dari bau minyak wangi kasturi.

Kesepuluh.
Doa orang yang berpuasa dikabulkan.
Sabda Rasulullah s.a.w.

ثَلَاثَةٌ لَا تُرَدُّ دَعْوَتُهُمْ الصَّائِمُ حَتَّى يُفْطِرَ وَالْإِمَامُ الْعَادِلُ وَدَعْوَةُ الْمَظْلُومِ يَرْفَعُهَا اللَّهُ فَوْقَ الْغَمَامِ وَيَفْتَحُ لَهَا أَبْوَابَ السَّمَاءِ وَيَقُولُ الرَّبُّ وَعِزَّتِي لَأَنْصُرَنَّكِ وَلَوْ بَعْدَ حِينٍ
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ
سنن الترمذى - (12 / 25)

Bermaksud: Tiga (golongan manusia) yang tidak ditolak doa mereka. Orang yang berpuasa sehingga dia berbuka, imam yang adil dan doa orang yang dizalimi, Allah mengangkatnya di atas awan dan Allah bukakan baginya pintu-pintu langit, dan Allah berfirman: Demi kemuliaan-Ku, Aku akan menolongmu walaupun setelah beberapa lama.


Firman Allah:

وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) } [البقرة : 182 – 186

Bermaksud: Apabila hamba-Ku bertanya engkau mengenai Aku, maka sesugguhnya Aku adalah hampir, Aku memperkenan doa orang yang berdoa apabila dia berdoa kepada-Ku. Maka hendaklah mereka meminta dikabulkan dari-Ku, dan hendaklah mereka beriman dengan-Ku mudah-mudahan mereka cerdek.
Adalah setelah perintah puasa dibulan Ramadan.

{ (182) يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا كُتِبَ عَلَيْكُمُ الصِّيَامُ كَمَا كُتِبَ عَلَى الَّذِينَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ (183) أَيَّامًا مَعْدُودَاتٍ فَمَنْ كَانَ مِنْكُمْ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ وَعَلَى الَّذِينَ يُطِيقُونَهُ فِدْيَةٌ طَعَامُ مِسْكِينٍ فَمَنْ تَطَوَّعَ خَيْرًا فَهُوَ خَيْرٌ لَهُ وَأَنْ تَصُومُوا خَيْرٌ لَكُمْ إِنْ كُنْتُمْ تَعْلَمُونَ (184) شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِي أُنْزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ هُدًى لِلنَّاسِ وَبَيِّنَاتٍ مِنَ الْهُدَى وَالْفُرْقَانِ فَمَنْ شَهِدَ مِنْكُمُ الشَّهْرَ فَلْيَصُمْهُ وَمَنْ كَانَ مَرِيضًا أَوْ عَلَى سَفَرٍ فَعِدَّةٌ مِنْ أَيَّامٍ أُخَرَ يُرِيدُ اللَّهُ بِكُمُ الْيُسْرَ وَلَا يُرِيدُ بِكُمُ الْعُسْرَ وَلِتُكْمِلُوا الْعِدَّةَ وَلِتُكَبِّرُوا اللَّهَ عَلَى مَا هَدَاكُمْ وَلَعَلَّكُمْ تَشْكُرُونَ (185) وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ (186) } [البقرة : 182 - 186]
Ini menunjukkan doa orang yang berpuasa itu dikabulkan oleh Allah.

Kesebelas.
Sesiapa yang berpuasa satu hari  pada jalan Allah, Allah jauhkan mukanya dari api neraka 70 tahun.

عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
سَمِعْتُ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ يَقُولُ مَنْ صَامَ يَوْمًا فِي سَبِيلِ اللَّهِ بَعَّدَ اللَّهُ وَجْهَهُ عَنْ النَّارِ سَبْعِينَ خَرِيفًا
صحيح البخاري - (9 / 433)

Bermaksud: Daripada Abu Sa`id al-Khudri r.a. katanya, aku mendenger Nabi s.a.w. bersabda: Sesiapa yang berpuasa satu hari pada jalan Allah, Allah akan menjauhkan mukanya dari neraka 70 tahun.

Perkataan pada jalan Allah biasanya ia digunakan pada berperang kerana Agama. Mungkin juga maksudnya ialah ketaatan kepada Allah yang dilakukan dengan tujuan dan niat yang benar.  Yang pertama lebih hampir pada `uruf.  Terdapat dalam Hadith yang menjadikan haji atau musafir untuknya adalah dikira sebagai sabil Allah. Ia merupakan pengunaan wad`i.
إحكام الأحكام شرح عمدة الأحكام - (1 / 290)

Kedua belas
Pintu syurga yang bernama rayyan khas untuk orang yang berpuasa

عَنْ سَهْلِ بْنِ سَعْدٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ فِي الْجَنَّةِ ثَمَانِيَةُ أَبْوَابٍ فِيهَا بَابٌ يُسَمَّى الرَّيَّانَ لَا يَدْخُلُهُ إِلَّا الصَّائِمُونَ
صحيح البخاري - (11 / 35)

Bermaksud: Daripada Sahl bin Sa`d r.a. daripada Nabi s.a.w. sabdanya: Dalam syurga itu ada lapan pintu, padanya terdapat pintu yang dinamakan al-rayyan, tidak masuk ke dalamnya kecuali oleh mereka yang berpuasa.

10- سمي باب الصيام (الريان) من الرِّيِّ الذي هو ضد العطش، وهذا مما وقعت المناسبة بين لفظه ومعناه؛ لأنه مشتق من الري، وهو مناسب لحال الصائمين.
Hadith yang telah disebut sebelum ini:

عَنْ سَهْلٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
عَنْ النَّبِيِّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ إِنَّ فِي الْجَنَّةِ بَابًا يُقَالُ لَهُ الرَّيَّانُ يَدْخُلُ مِنْهُ الصَّائِمُونَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ يُقَالُ أَيْنَ الصَّائِمُونَ فَيَقُومُونَ لَا يَدْخُلُ مِنْهُ أَحَدٌ غَيْرُهُمْ فَإِذَا دَخَلُوا أُغْلِقَ فَلَمْ يَدْخُلْ مِنْهُ أَحَدٌ
صحيح البخاري – (6 / 461)

Bermaksud: Telah diterjemahkan sebelum ini dalam tajuk ini juga.
Dalam Hadith yang lain:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ مَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ فِي سَبِيلِ اللَّهِ نُودِيَ مِنْ أَبْوَابِ الْجَنَّةِ يَا عَبْدَ اللَّهِ هَذَا خَيْرٌ فَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّلَاةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّلَاةِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الْجِهَادِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الْجِهَادِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصِّيَامِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الرَّيَّانِ وَمَنْ كَانَ مِنْ أَهْلِ الصَّدَقَةِ دُعِيَ مِنْ بَابِ الصَّدَقَةِ فَقَالَ أَبُو بَكْرٍ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ بِأَبِي أَنْتَ وَأُمِّي يَا رَسُولَ اللَّهِ مَا عَلَى مَنْ دُعِيَ مِنْ تِلْكَ الْأَبْوَابِ مِنْ ضَرُورَةٍ فَهَلْ يُدْعَى أَحَدٌ مِنْ تِلْكَ الْأَبْوَابِ كُلِّهَا قَالَ نَعَمْ وَأَرْجُو أَنْ تَكُونَ مِنْهُمْ
صحيح البخاري - (6 / 462)

Bermaksud: Bahawa Rasulullah s.a.w. bersabda:  Sesiapa yang membelanjakan dua benda pada jalan Allah dia akan dipanggil dari pintu-pintu syurga. Wahai hamba Allah! Ini adalah baik. Sesiapa yang adalah dia dari kalangan ahli sembahyang maka dia akan diseru dari pintu sembahyang, dan sesiapa yang adalah dia dari ahli jihad maka dia akan diseru dari pintu jihad, dan sesiapa yang dia adalah dari kalangan ahli puasa maka dia diseru dari pintu al-rayyan, dan sesiapa yang dia adalah dari
ahli sedekah dia diseru dari pintu sedekah, Saidina Abu Bakr r.a. berkata: Aku menebusmu dengan bapa dan ibuku. Wahai Rasulullah! Tiada mengapa bagi orang yang tidak diseru dari semua pintu-pintu itu (dia hanya diseru dari satu pintu sahaja, kerana yang penting adalah masuk syurga). Adakah terdapat seseorang yang diseru dari semua pintu-pintu itu? Jawab Baginda,ya. Aku harap engkau adalah dari kalangan mereka.
Mereka yang diseru dari pintu al-rayyan itu adalah orang yang banyak bepuasa. Ia merangkumi di samping puasa fardu banyak berpuasa sunat.

Ketiga belas
Puasa dan menjauhi maksiat
عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ
أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ الصِّيَامُ جُنَّةٌ فَلَا يَرْفُثْ وَلَا يَجْهَلْ وَإِنْ امْرُؤٌ قَاتَلَهُ أَوْ شَاتَمَهُ فَلْيَقُلْ إِنِّي صَائِمٌ مَرَّتَيْنِ وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَخُلُوفُ فَمِ الصَّائِمِ أَطْيَبُ عِنْدَ اللَّهِ تَعَالَى مِنْ رِيحِ الْمِسْكِ يَتْرُكُ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ وَشَهْوَتَهُ مِنْ أَجْلِي الصِّيَامُ لِي وَأَنَا أَجْزِي بِهِ وَالْحَسَنَةُ بِعَشْرِ أَمْثَالِهَا
صحيح البخاري - (6 / 457)

Puasa itu adalah perisai, oleh itu maka janganlah orang yang berpuasa itu melakukan perkara keji dan melakukan perbuatan orang jahil. Jika ada orang yang mengaduhinya atau memakinya maka hendaklah dia berkata, aku puasa. Diulang dua kali. Demi yang diriku di dalam kekuasaan-Nya sesungguhnya perubahan bau mulut orang yang berpuasa lebih wangi di sisi Allah dari minyak wangi kasturi. Dia meninggalkan makan, minum dan syahwatnya kerana Aku. Puasa itu adalah untukKu dan Aku yang membalasnya. Satu kebaikan itu dibalas dengan 10 yang seumpamanya.
Dalam Hadith yang lain:

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ لَمْ يَدَعْ قَوْلَ الزُّورِ وَالْعَمَلَ بِهِ فَلَيْسَ لِلَّهِ حَاجَةٌ فِي أَنْ يَدَعَ طَعَامَهُ وَشَرَابَهُ
صحيح البخاري - (6 / 472)

Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang tidak meninggalkan perkataan dusta dan melakukannya maka Allah tidak memerlukan orang itu meninggalkan makan dan minumnya.

Maksudnya ialah Allah tidak menerima puasanya.
Dalam Hadith yang lain

عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَمْ مِنْ صَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ صِيَامِهِ إِلَّا الْجُوعُ وَكَمْ مِنْ قَائِمٍ لَيْسَ لَهُ مِنْ قِيَامِهِ إِلَّا السَّهَ
مسند أحمد - (15

Bermaksud: Daripada Abu Hurayrah r.a. katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Ramai orang yang berpuasa, tiadalah baginya dari puasanya kecuali lapar sahaja, dan ramai orang yang bangun sembahyang tiada baginya dari sembahyangnya kecuali berjaga (tidak tidur)

Maksudnya tidak mendapat pahala daripada Allah s.a.t.

Kelebihan orang yang memberi makan kepada orang yang berpuasa

عَنْ زَيْدِ بْنِ خَالِدٍ الْجُهَنِيِّ قَالَ
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَنْ فَطَّرَ صَائِمًا كَانَ لَهُ مِثْلُ أَجْرِهِ غَيْرَ أَنَّهُ لَا يَنْقُصُ مِنْ أَجْرِ الصَّائِمِ شَيْئًا
قَالَ أَبُو عِيسَى هَذَا حَدِيثٌ حَسَنٌ صَحِيحٌ
سنن الترمذى - (3 / 301)


Bermaksud: Daripada Zayd bin Khalid al-Juhani katanya, Rasulullah s.a.w. bersabda: Sesiapa yang memberi makan kepada orang yang berpuasa adalah baginya pahala seperti pahala orang yang berpuasa itu, walau bagaimana pun pahala orang yang berpuasa itu tidak dikurangkan sedikit pun.

Doa ketika berbuka puasa

عَنْ مُعَاذِ بْنِ زُهْرَةَ أَنَّهُ بَلَغَهُ
أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ كَانَ إِذَا أَفْطَرَ قَالَ اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ
سنن أبى داود – (6 / 309)

Bermaksud: Daripada Mu`adh bin Zuhrah bahawasanya sampai kepadanya bahawa Nabi s.a.w. adalah Baginda apabila berbuka membaca:

اللَّهُمَّ لَكَ صُمْتُ وَعَلَى رِزْقِكَ أَفْطَرْتُ

Maksudnya: Ya Allah! Kerana-Mu aku berpuasa, dan di atas rezeki-Mu aku berbuka.
Dalam Hadith yang lain:

عَنْ عَبْدِ الله بْنِ عَمْروٍ ، قَالَ : قَالَ رَسُولُ الله صَلَّى الله عَلَيه وسَلَّم : إِنَّ لِلصَّائِمِ عِنْدَ فِطْرِهِ لَدَعْوَة مَا تُرَدُّ قَالَ سَمِعْتُ عَبْدَ الله يَقُولُ عِنْدَ فِطْرِهِ : اللهمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ أَنْ تَغْفِرَ لِي – زَادَ فِي رِوَايَةٍ : ذُنُوبِي لَفْظُ ابْنِ مَاجَةَ وَإِسْنَادُهُ صَحِيحٌ.
وَلَهُ شَاهِدٌ مِنْ حَدِيثِ أَبِي هُرَيْرَةَ رَوَاهُ أَحْمَدُ بْنُ حَنْبَلٍ وَالْبَزَّارُ وَالتِّرْمِذِيُّ وَحَسَّنَهُ ، وَابْنُ مَاجَةَ وَابْنُ خزيمَةَ , وابن حبان في صحيحيهما.@
إتحاف الخيرة المهرة – (3 / 102)

Bermaksud: Daripada Abdullah bin `Amrw katanya Rasulullah s.a.w. bersabda: Bahawasanya bagi orang yang berpuasa, ketika berbukanya mempunyai doa yang tidak ditolak, katanya, aku mendengar Abdullah membaca ketika dia berbuka:

اللهمَّ إِنِّي أَسْأَلُكَ بِرَحْمَتِكَ الَّتِي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ أَنْ تَغْفِرَ لِي – ذُنُوبِي

Maksudnya: Ya Allah! Bahawasanya aku bermohon kepada-Mu dengan rahmat-Mu  yang luas merangkumi segala sesuatu, supaya Engkau ampunkan bagiku dosa-dosaku.
Dalam Hadith yang lain:

عن مَرْوَانُ يَعْنِي ابْنَ سَالِمٍ الْمُقَفَّعَ قَالَ
رَأَيْتُ ابْنَ عُمَرَ يَقْبِضُ عَلَى لِحْيَتِهِ فَيَقْطَعُ مَا زَادَ عَلَى الْكَفِّ وَقَالَ كَانَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ إِذَا أَفْطَرَ قَالَ ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتْ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الْأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
سنن أبى داود - (6 / 308)

Bermaksud: Daripada  Marwan bin Salim al-Muqaffa` katanya, aku melihat Ibn Umar memegang jangutnya dan memotong jangutnya yang lebih dari tapak tangan, katanya, adalah Rasulullah s.a.w. apabila Baginda berbuka membaca:

ذَهَبَ الظَّمَأُ وَابْتَلَّتْ الْعُرُوقُ وَثَبَتَ الْأَجْرُ إِنْ شَاءَ اللَّهُ
Maksudnya: Hilang dahaga, basahlah segala urat-urat dan mendapat pahala. إِنْ شَاءَ اللَّهُ